Pestki dyni – wartość odżywcza i wykorzystanie

Pestki dyni

Pestki dyni. Trwa jeszcze sezon na dynię. Warto wykorzystać ją w całości. Z miąższu przygotować ulubione danie lub ciekawy kosmetyk. Pestki dyni schrupać jako przekąskę, dodać do musli czy do wypieku chleba, a w razie konieczności zrobić z nich naturalny środek przeciwrobaczy.

Dlaczego warto w swojej diecie wykorzystywać nasiona dyni, co cennego zawierają, jakie znaczenie dla zdrowia ma ich spożycie. Jak z nich skorzystać w kuchni czy w kosmetyce. Zapraszam do lektury.

Wartość odżywcza pestek dyni

Pestki dyni to bogactwo soli mineralnych, witamin, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Powszechnie znane są jako naturalne źródło cynku, który to pomaga zachować zdrowe włosy, paznokcie i skórę. Obecny w pestkach magnez jest jednym z podstawowych pierwiastków mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wspiera metabolizm energetyczny, równowagę elektrolitową, ma korzystne działanie na układ nerwowy. Kolejny pierwiastek – żelazo spełnia ważną funkcję w organizmie jako składnik hemoglobiny. Niezbędny jest ponadto do prawidłowego wzrostu i regeneracji tkanek, bierze także udział w funkcjonowaniu układu odpornościowego.
Nasiona dyni bogate są również w witaminę E, zwaną witaminą młodości i płodności.

Olej obecny w pestkach dyni (do 45%) zawiera w przeważającej ilości niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe takie jak kwas linolowy, kwas oleinowy.

W nasieniu dyni znajdziemy również białko (24-32 g/100g), błonnik w całkiem sporej ilości (5-8 g/100g), fitosterole i lecytynę.

Pestki dyni posiadają w swym składzie cenną kukurbitacynę, wykazującą zdolność porażania układu nerwowego pasożytów. Jest to związek obecny w zielonej, zewnętrznej części nasienia.

Pestki dyni – wykorzystanie

Pestki dyni

Pestki dyni

Pestki dyni w kuchni

Nasiona dyni to smaczna i zdrowa przekąska. Świetnie sprawdzają się również jako dodatek do musli, sałatek, do wypieku chleba, do zup typu krem. Świeżo zmielone mogą być posypką do kanapek czy do twarogu.

Pestki dyni w medycynie

Małe niepozorne nasiona dyni a tyle dobrego mogą wnieść dla naszego zdrowia. Kwas oleinowy, jeden z obecnych w pestkach niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, wykazuje zdolność obniżania cholesterolu i cukru we krwi, zapobiega dzięki temu chorobom serca i cukrzycy. Kwas linolowy o właściwościach antyoksydacyjnych bierze udział w profilaktyce miażdżycy i chorób nowotworowych.

Do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, wzmocnienia układu odpornościowego, ładnej i zdrowej skóry oraz włosów i paznokci przyczyniają się również obecne w pestkach składniki mineralne i witamina E.

Pestki dyni możecie wykorzystać jako naturalny sposób w walce z pasożytami. Należy jednak pamiętać, że przeciwczerwiowo działają tylko świeże nasiona dyni.

Pestki dyni w kosmetyce

Z pestek dyni możecie przygotować maseczkę do cery trądzikowej miażdżąc nasiona w moździerzu. Również w przypadku problemów z trądzikiem świetny jest tonik uzyskany poprzez zalanie gorącą wodą pestek. Jako składnik kremu lub scrubu do ciała posłużyć może olej dyniowy.

One Response to Pestki dyni – wartość odżywcza i wykorzystanie

  1. Wioletta pisze:

    Bardzo fajny wpis 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.