Kasza jaglana królową wśród kasz

Kasza jaglana

Kasza jaglana posiada cenne walory odżywcze i dietetyczne. Jest produktem zbożowym dla każdego, od niemowlaka po osobę starszą. Trochę może zapomniana. Obecnie powraca do łask.
Skąd pochodzi kasza jaglana, z jakiego zboża ją otrzymujemy, co cennego zawiera, jak prozdrowotnie działa włączenie jej do menu? Jeśli lubisz wiedzieć więcej zapraszam do lektury.

 

Kasza jaglana – pochodzenie

Na początek wyjaśnienie – skąd wzięła się nazwa kasza jaglana? Z nazewnictwem innych kasz sprawa jest prosta i od razu wiemy z jakiego zboża jest otrzymywana. A kasza jaglana? Co na to etymologia? Wyraz „jagła” w języku prasłowiańskim oznaczał proso. Dziś czasami, gdyż słowo to jest już archaizmem, używa się nazwy „jagły” na określenie kaszy otrzymywanej ze wspomnianego zboża.

Proso uprawia się od najdawniejszych czasów – ok. 8000 lat p.n.e. odnaleziono w podziemnych jamach na terenie Hebei składy prosa w całkiem sporej ilości 50 ton. Co ciekawe uprawa prosa wyprzedziła uprawę ryżu tak bliskiego Chińczykom o ponad 1000 lat.
Do Europy proso przybyło z Chin ponad 5000 lat. p.n.e. Dopiero w XVI wieku znaczenie kaszy jaglanej zaczęło słabnąć na korzyść ziemniaków i kukurydzy sprowadzonych przez portugalskich kolonistów.

Dziś znów kasza jaglana powraca do łask. Jednak nadal większa część zbiorów prosa trafia na paszę dla zwierząt oraz na produkcję alkoholu – bałkańskiej bozy czy piwa jaglanego popularnego w Azji i Afryce. Największymi producentami prosa są Indie, Chiny oraz kraje Afryki. W Europie są to Rosja i Ukraina.

Wartość odżywcza kaszy jaglanej

Kasza jaglana jest jedną z najwartościowszych odżywczo kasz. Bogata jest w białko (10,5-12 g/100g kaszy), witaminy z grupy B, żelazo, magnez, fosfor, wapń, mangan, cynk, krzem. Jest lekkostrawna a zarazem sycąca dzięki dużej zawartości węglowodanów złożonych (ok. 70%). Węglowodany te są trawione powoli, dzięki czemu stopniowo uwalniają glukozę do krwi zapewniając tym samym stały dopływ energii dla mózgu. Kasza jaglana zawiera również antyoksydanty oraz lecytynę.

Kasza jaglana dla zdrowia

Włączenie kaszy jaglanej do swojego menu wyjdzie na zdrowie każdemu. Osobom zapracowanym i zestresowanym, gdyż zawiera magnez oraz witaminy z grupy B biorące udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.
Sprawdzi się jako danie dla niemowląt, dla małych dzieci i osób na diecie, ponieważ jest lekkostrawna.
Kasza jaglana w menu osób przeziębionych czy chorych na górne drogi oddechowe, to jak najbardziej dobry pomysł. Usuwa nadmiar wilgoci z organizmu, tj. różnego rodzaju śluzy (katar, kaszel, zalegającą flegmę).
Kaszę jaglaną charakteryzuje działanie rozgrzewające oraz antywirusowe tak potrzebne w okresie przeziębień.
Warto zwrócić uwagę, iż kasza z prosa jest wśród produktów zawierających dużą ilość krzemu korzystnie wpływającego na kondycję stawów, nerek oraz włosów, skóry i paznokci.
Zawarte w kaszy jaglanej antyoksydanty wychwytują i neutralizują wolne rodniki, dzięki czemu zapobiegają powstawaniu nowotworów.
Kasza jaglana ucieszy osoby na diecie bezglutenowej. Jest cenna odżywczo, nieporównywalnie lepsza od ryżu czy kaszy kukurydzianej.
Nie tylko w dietach oczyszczających, ale i na co dzień warto spożywać produkty usuwające toksyny z organizmu. I tu też poradzą sobie jagły.
Produkty z prosa, w tym kasza jaglana, są jak najbardziej wskazane w diecie alergików.
Składniki zawarte w kaszy jaglanej pobudzają proces krwiotwórczy dzięki temu jest ona korzystna dla osób z chorobami sercowo – naczyniowymi oraz z chorobami wątroby.
Działanie wzmacniające kaszy jaglanej przyda się każdemu, a w szczególności rekonwalescentom.
Na koniec warto jeszcze wspomnieć, iż kasza jaglana zawiera lecytynę, która poprawia pamięć i reguluje ilość cholesterolu we krwi.

Czy zachęciłam Was choć trochę do zainteresowania się kaszą jaglaną?
Polecam Wam ją gorąco.

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.