Chałwa słonecznikowa – pyszna, zdrowa i domowa

Chałwa słonecznikowa jest świetną propozycją na zdrowe słodycze. Coś dla łasucha. Można bezkarnie sięgnąć po drugi kawałek. Bogactwo witamin i minerałów, źródło potrzebnych węglowodanów.

 

 

 

Jakie składniki na chałwę słonecznikową?

Chałwa słonecznikowa. Składniki podstawowe:

nasiona słonecznika  – 1 szklanka
daktyle                     – 7 sztuk
miód                         – 1 czubata łyżka

Chałwa słonecznikowa. Składniki dodatkowe:

wanilia
kakao
orzechy

Chałwa słonecznikowa. Sposób przygotowania

Słonecznik prażymy na suchej patelni. Uważamy, żeby nie przypalić nasion, potrząsamy patelnią. Można delikatnie przemieszać drewnianą łyżką. Koniec prażenia jest w momencie, gdy słonecznik lekko się zarumieni i będzie wydzielał charakterystyczny, przyjemny aromat.

Podprażony słonecznik mielimy w blenderze lub w młynku. Dodajemy miód oraz daktyle (pokrojone jeśli blender sobie nie poradzi z całymi). Daktyle można wcześniej namoczyć i przed dodaniem do chałwy odlać wodę. Znów całość mielimy. Powstałą masę przekładamy do niskiej formy wyłożonej folią, powstaje wtedy blok do pokrojenia lub nakładamy do foremek silikonowych. Ugniatamy porządnie przy nakładaniu. Odstawiamy na 2 godziny do lodówki.
Przed podaniem dekorujemy kawałki chałwy np. pokruszonymi orzechami.

Możecie również wykorzystać któryś z proponowanych składników dodatkowych. Chałwa słonecznikowa będzie miała wtedy, dla urozmaicenia, inny smak.

Dlaczego chałwa słonecznikowa jest zdrowa?

Podstawowy składnik chałwy, jakim są ziarna słonecznika, to źródło kwasu foliowego, potasu, magnezu, fosforu, żelaza oraz znacznych ilości witamin E, B1, B2, B6, PP.

Prażenie nasion słonecznika w wysokiej temperaturze nadaje im korzystnych cech smakowych i zapachowych, wpływa na zmniejszenie ich twardości. Nasiona stają się kruche i delikatne. Pod względem wartości odżywczej, co jest najistotniejsze, w prażonych nasionach słonecznika nieznacznemu obniżeniu ulega zawartość wolnych kwasów tłuszczowych. Ilość niekorzystnych dla zdrowia nadtlenków i wtórnych produktów utleniania tłuszczu jakie powstają w wysokiej temperaturze, jest tylko nieznacznie wyższa niż w świeżych ziarnach słonecznika. Spokojnie więc możemy prażyć nasiona i sporządzać z nich zdrową chałwę.
Prażymy od razu w wysokiej temperaturze, ziarna wrzucamy na rozgrzaną patelnię. Prażenie w niższej temperaturze wpłynęłoby niekorzystnie na zawartość i jakość kwasów tłuszczowych.

Kolejne składniki chałwy, jakimi są miód lub daktyle, to źródło m.in. węglowodanów potrzebnych dla prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu.

Chałwa, smak z dzieciństwa

Chałwa słonecznikowa

Chałwa słonecznikowa

Pamiętacie smak i konsystencję chałwy? Od razu Wam napiszę, że chałwa słonecznikowa jest zdecydowanie innego smaku, co nie znaczy, że gorsza. Warto ją zrobić, nawet na próbę, ale bez nastawiania się, że sporządzacie oryginalną chałwę.
Dzielę się tym przepisem, gdyż wiem, że jest wart polecenia. Każdy chętnie sięga po drugi kawałek i po trzeci…

Polecam Wam chałwę słonecznikową jako alternatywę dla niezdrowych słodyczy. Możecie zabrać ją ze sobą jako przekąskę do pracy, czy dać dziecku do szkoły.

Dajcie znać jak Wam smakowała.
Miłego i bezkarnego łasuchowania.
Kasia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.